Nincsenek szabályok

A futás nem egy matematikai egyenlet, amelyet vagy megoldunk helyesen, vagy elrontunk, ha másképp csináljuk, mint a tanár. Van olyan futó, aki minden napszakban fut egyet, és hetente 200 –al nő a kilométer órája, és van olyan is, akinek alkalmanként 10 km a plafon, vagy heti 3 alkalom. Neked kell eldöntened, hogy mi az a táv, gyakoriság, amely számodra kényelmesen fenntartható, de a fejlődésedhez is elegendő.

Kulcsmondat: egyénre szabott edzésterv

Ülj le, és gondold át, mennyi edzéshez van kedved hetente. Ne csapd be magad: ha tudod, hogy heti 3 alkalomnál nem lesz kedved többet kimenni futni, ne célozd be egyből a 6 alkalmat hetente – annak úgyis csak az lesz a vége, hogy 1-2 hét után beleunsz, és abbahagyod az egészet. Sokkal sikeresebb a hosszan tartó életmódváltás, mint egy 2 hetes ereszd el a hajam maratonfutásra való villám felkészülés, vagy éppen egy világ még nem látott ilyen erős embert súlyzós edzés. 😛

Életminőség

Van az a pillanat, amikor nem hogy úgy kell kivonszolnod magad a gátra futni egyet, hanem éppen ellenkezőleg, nem tudod magad leállítani, és minden nap csak mennél. Szerencsés vagy, de tényleg. Ez annak a jele, hogy élvezed azt, amit csinálsz, és nem feladatként, hanem kikapcsolódásként éled át a futást. Viszont fordíts figyelmet az életed más területeire is, ne hanyagold el a családod, a munkád, a pihenést. A legfontosabb, hogy meg legyen a balansz.

Fokozatos fejlődés

Egy futó többféle képpen is nehezíthet az edzésein. Növelheti a futások rendszerességét, változtathat a távon, a tempón, az emelkedőkön. Amikor eljön az ideje annak, hogy változtass, mert úgy érzed, hogy az aktuális edzéstervednél többre vagy képes, vigyázz, hogy ne növelj minden tényezőn, mert annak könnyedén sérülés lehet a vége. Fokozatosan próbálkozz, egy-egy tényezővel.

Oszlasd el a terhelést

Néha az edzések számának növelésével valójában a várttal pont ellentétben, kifejezetten csökkenhetnek az edzések hatásai, hiszen minden nap megterheljük a szervezetünket, ezáltal rosszabbul teljesítve. Néha próbálj kihagyni egy-egy edzést, helyette a pihenésre koncentrálni, majd másnap – ha nem is kétszer annyit, mint a megszokott – de valamivel nagyobb intenzitással, vagy hosszabban fuss. Mindenkinek más válik be, ezért érdemes ezt a trükköt is kipróbálni.

Dupla vagy semmi

A tapasztalt futók néha dupla edzést tartanak, ami azt jelenti, hogy egy napon belül kétszer mennek el futni. Ebben az esetben arra érdemes figyelmet fordítani, hogy az edzések között teljen el kb. 8 óra, illetve a reggeli, első edzés legyen mondjuk csak egy fél órás nagyon laza intenzitású futás. Ez azért fontos, mert ha az első alkalommal kimaxoljuk magunkat, akkor délután már lehet, hogy nem is lenne energiánk egy erőteljes edzéshez, és nem is esne annyira jól. Viszont ha reggel tartalékoljuk az energiát, akkor a délutáni edzésen kihozhatjuk magunkból a maximumot.