április 2017 - Futniszép.hu

850 ezren, azaz nyolcszázötvenezren(!) futnak ma Magyarországon!

Egy elég komoly, akár reprezentatívnak is mondható statisztika látott a napokban napvilágot, hiszen az NN Biztosító ca. 1200 18-59 éves között végzett egy közvéleménykutatást, ami elég megdöbbentő adatokat hozott. A statisztika nemcsak életkor és nembeli különbségekben, de lakóhelyekben is eltéréseket mutatott, így az országra általánosnak is tekinthető. És ez nem gyenge, ugyanis per pillanat 850.000 fő az, aki rendzeresen, kisebb-nagyobb intenzitással jár futni, ami azért meghökkentő, mert néhány éve ez a szám alig érte el a 700.000 főt.

Mindezek alapján bátran állíthatjuk, hogy Magyarországon a futás valóban tömegsport.

Ezeken kívül az alábbi fontos szokásokra derült fény:

  • a kérdőívet kitöltők 54%-a magával viszi az okostelefonját, hogy abból eredményeket tudjon meg a teljesítményéről
  • 16%-uk csak okosórát használ, amiről manapság nemcsak a pulzusszám, kalóriafogyasztás, de számtalan egyéb infó is megtudható
  • 58%-uk elsődlegesen a fittség megőrzése miatt választotta ezt a módját a testmozgásnak
  • és nagyon érdekes, hogy a megkérdezettek 8%-ának egy futóversenyre való felkészülés a legnagyobb motivációja.

Ez a szám minket is meglepett… Ugyanakkor ez utóbbi százalékos értékkel teljesen egyetértünk, hiszen rengetegnél is többen mondjátok nekünk – akár privátban, akár a facebookon, akár akkor, mikor telefonon beszélünk -, hogy éppen a Tf az aktuális motivációtok. Szóval ez egy elég jó szám, kiderült tehát, hogy mégsem vagyunk annyira tohonyák, mint azt elképzeltük… Na, elő a cipőt aztán gó!

Forrás: NN Biztosító 

10+1 tény, amit valószínűleg nem tudtál a Saucony-ról

A Saucony Magyarország a III. Knauf Tihanyi Félmaraton büszke, kiemelt sporttámogatója. A márka ikonikus cipőit világszerte futók milliói ismerik és kedvelik. Most tudj meg róla még többet!

Íme, 10 + 1 tény, amit valószínűleg nem tudtál a Saucony-ról:

  1. A Saucony idén 119 éves! Így a legelső és legnagyobb múlttal rendelkező cipőmárka a világon!
  2. A márkanév a pennsylvániai Saucon-folyó nevéből származik, ahol alapították.
  3. Kezdetekben a cég napi 800 pár cipőt gyártott; ez az 1900-as évek elején nagyon nagy mennyiségnek számított.
  4. A Saucony gyártotta azt a cipőt, – Hyde márkanéven – melyet az első űrhajós viselt űrsétája során.
  5. Az 1970-es évek végén a Saucony már híres volt minőségi anyaghasználatáról, tartósságáról, és kényelméről – ennek eredményeként 1977-ben a Saucony-t választották a ’legjobb minőségű’ sportcipő márkának az USA-ban.
  6. A Saucony a 80-as évek elején dobta piacra a „Jazz” modelljét, mely korának legfejlettebb technológiájú futócipője volt. A „Jazz Original” a márka ikonikus utcai modellje, melyből több millió párt adnak el évente csak Európában!
  7. Az egyre népesebb futóközönség a 90-es évek elején ismerhette meg a márka GRID technológiáját. Ez a világ első olyan ütéscsillapító-rendszere volt, amely egyszerre nyújtott stabilitást és párnázottságot a futócipőkben.
  8. Az utóbbi két évben a Saucony számos újdonsággal rukkolt elő:
    1. az EVERUN technológia minden korábbinál jobb energia-visszaadást és sima átgördülést biztosít a mai kor futói számára.
    2. A FREEDOM ISO pedig a világ első teljes EVERUN talpú cipője lett.
  9. A világ legnagyobb maratonjain végzett cipőszámlálások alapján a Saucony stabilan a 3 legnépszerűbb cipő között van!
  10. A Saucony nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, így vegán cipőket is gyárt. Ezen cipők készítéséhez nem használnak semmilyen állati eredetű alapanyagot, vagy ragasztót.
  11. Minden idők legdrámaibb maratoni hajrája a Saucony futó, Rod Dixon nevéhez fűződik. Az 1983-as New York maraton utolsó pár száz méterén elképesztő hajrát mutatva, 9 másodpercet ráverve az addig vezető Geoff Smith-re elsőként szakította át a célszalagot! „Csak adjatok nekem egy sört, aztán pedig had eddzek tovább, mint egy állat.” – mondta a verseny után Dixon. Később róla nevezték el a híres DXN modellt is.

Tihanyban gyertek a Saucony sátorhoz és ismerjétek meg a legújabb modelleket!

5 hasznos tanács az utolsó hetekre, avagy hogyan készülj fel a III. Knauf Tihanyi Félmaratonra

5 hasznos tanács az utolsó hetekre, avagy hogyan készülj fel a III. Tihanyi Félmaratonra

A következő 5 tipp azokat az alapszabályokat mutatja be Neked, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy teljes erőbedobással rajtolhass el a Belső-tónál, és a táv végéig a legjobb formád hozhasd.

1: kerüld a változásokat

A felkészülés utolsó szakaszába érve van, hogy elbizonytalanodsz. Agyalsz, visszagondolsz az elmúlt hónapokra, miközben az edzésnaplódat lapozgatod, és felteszed a kérdéseket magadnak: biztos mindent megtettem annak érdekében, hogy a maximumot hozzam ki magamból? Megfelelő minőségű ételeket ettem, megfelelő mennyiségben? Eleget edzettem, eleget pihentem? Nos, azt hiszem tudjuk a választ: igen, igen, és egy nagy IGEN! Ha idáig eljutottál, akkor biztos lehetsz benne, hogy mindent jól csináltál, hiszen rossz felkészülés mellett nem fejlődhettél volna. De, ha nem hiszed, kicsit utazzunk vissza pár évtizedet, és üljünk vissza fejben az iskolapadba. Dolgozat előtt is mindig az izgult a legjobban, – mondván, hogy nem fog sikerülni – aki végül úgyis csillagos ötöst írt. A lényeg: hidd el, hogy jól csináltad eddig, ezután se tegyél semmit másképp, és ne változtass edzési szokásaidon, ne próbálj ki új sportokat, ne aludj többet, se kevesebbet, edd azt, amit szoktál, és minden rendben lesz! Ha úgy érzed, újítani akarsz, akkor várd meg, amíg lemegy a szezon, aztán lehet kísérletezni a jövő évi Tf-re!

2: egy kis pihi a nagy nap előtt

  • Az utolsó futóedzést tartsuk meg 2-3 héttel a félmaraton előtt, amely ne legyen több 15-20 k-nál, és ekkor már ne törekedjünk az egyéni csúcs megdöntésére.
  • Ebben az időszakban fontos, hogy csökkentsük az intenzitást. Ez nem azt jelenti, hogy 2 hétre búcsút intve mindenféle sportnak, szabadidőnkben vágódjunk be a TV elé egy nagy tál chipssel, és mondván, hogy szükséges a rápihenés váltsuk le 2 hétre a futócipőt az otthoni bojtos mamuszunkra. Csupán azt tanácsoljuk, hogy kicsit húzd meg a gyeplőt: rövidebb távokat fuss, lassabb tempóban, és a bemelegítést és a levezetést is jóval mérsékeltebben végezd.
  • De! A verseny előtti 2-3 napban már teljesen ki lehet hagyni az edzést, a versenyt megelőző napon pedig átmozgatás jelleggel futhatsz egy laza 5K-s kört, kényelmes tempóban, hogy bemelegítsd másnapra a lábaidat.

3: étkezés

Szénhidrátbevitel

  • A félmaraton futás esetében a glikogénraktárak növelésének szükségessége nem számottevő – de mivel Tihany nem feltétlenül a síkpályáról híres, 2-3 nappal előtte azért bevihetünk a szokásosnál több szénhidrátot. Nem, nem kell kifosztani a sarki pékséget: inkább jó minőségű, lassan felszívódó szénhidrátokra lesz szükségünk, mint például burgonya, teljes kiőrlésű tészták, zöldségek stb… nem túlzó mennyiségben – még a végén zsírpárnákként fogjuk végigcipelni a pályán. Az utolsó kilométereknél nem mindegy az a pár felesleges plusz…
  • Ettől függetlenül ne ijedj meg, ha felszalad az utolsó napokban egy-két kiló, hiszen minden gramm szénhidrát 3 gramm víz tárolására képes. Így biztos lehetsz benne, hogy mire beérsz a célba, magad után hagyod azt a kevés súlyfelesleget is.
  • A verseny előtti egy-két napban már fogyaszthatunk egyszerű szénhidrátokat, tehát fehér liszttel készült ételeket.

Hidratálás

  • Sokszor előfordul, hogy valaki annyira túlizgulja a hidratálás és kiszáradás kérdését, hogy liter számra önti magába a folyadékot. Tény, hogy nem szabad soha elfeledkezni sportolás előtt, közben és után sem a folyadékpótlásról, de ha túlzásba visszük, azzal csak kárt okozunk magunkban. A túl sok folyadék szó szerint átmos – így kimossa a sókat, és ásványokat a szervezetünkből. Ez pedig jó kis görcsöket okozhat futás közben – ami lassabb tempóhoz, néhány perces leálláshoz is vezethet – ezt pedig te sem szeretnéd.

A verseny

  • Az utolsó nagyobb étkezésed ejtsd meg a verseny előtti napon, úgy 15 órával a rajt előtt.
  • A verseny napján reggel már ne egyél nehéz ételeket, mert akkor maximum rosszullét, vagy hányás lesz az út szélén a rekordidő és a célvonal helyett.
  • Az indulás előtt 2-3 órával étkezz utoljára. Ekkor egy utolsó löketként vigyél be például pár falat sajtot, és csirkemellet, vagy sonkát.
  • Izotóniás italt is célszerű fogyasztani az utolsó napokban, ez javítja az állóképességet.
  • Verseny előtt egy órával igyál 1-2 dl vizet, és a frissítőpontokon is igyál pár kortyot – ha nem érzel szomjúságot, akkor is.

4: öltözet

  • A kedvenc, cuki pamut pólód hagyd inkább otthon a szekrényben, és vedd fel az új TF-es futótrikót, a megfelelő méretben – jó, ha nem a bokádig ér, de ezen a napon a feszes felső sem szerencsés.
  • Egy jó kis Saucony alá olyan kompressziós futózoknit vegyél fel, ami jól tart, és a helyén marad a táv végéig. Láthatatlan apróságnak tűnik, de annál fontosabb a komfortérzeted érdekében (már ha van ilyen, a pálya végéhez közeledve).
  • Ha már cipő: soha ne a félmaratonon avasd fel gyűjteményed legújabb csilli-villi darabját, válaszd a nagy napra inkább a jól bevált cipőd, amely már a lábadra formálódott.
  • Eső – napsütés: 50% – 50%, mint tudjuk. Fel kell készülnöd minden eshetőségre – de ne ess túlzásba, május 27-én valószínűleg már feleslegesnek fog bizonyulni a pulcsi, sapka, sál…

5: rajt

  • A bemelegítést nem kell túlzásba vinni, 10 perces laza futással megfelelően felkészítheted a tested. Nyújtásnál ne végezz megtartásos gyakorlatokat, ezzel gyengíted az izmaid, csak könnyed rugózó mozdulatokat csinálj.
  • A rajtnál az izgalom hevében ne ess abba a hibába, hogy kilősz, mint egy rakéta, vagy, hogy a körülötted lévők ritmusát veszed fel. Csak magadra koncentrálj, és a számodra megfelelő folyamatos tempóban csináld végig. Ahogyan tervezted.
  • Betegség – bármilyen bosszantó is, ha beteg, lázas vagy, ne állj rajthoz. Az egészséged a legfontosabb, és semmi értelme nem lenne végig szenvedned a versenyt.
  • Kiegyensúlyozott, egyenletes tempó. Ez a lényeg. – Könnyű azt mondani, igaz? Ne ijedj meg, ha eljön egy holtpont a táv folyamán. Pár perc séta, lazítás, közben összeszeded a gondolataidat, felspanolod magad, és már futsz is tovább!:)

sok sikert! #otttali

“Életemben először leszek iramfutó. Tihanyban!” Interjú a Guinness-rekorder Csécsei Zolival

 Megmondjuk őszintén, hogy ebben az egészben mára az egyik legnagyobb öröm látni és átélni, hogy a kis verseny, amit kicsivel több, mint másfél éve megálmodtunk, mára hazánk legnevesebb futóit, nemzetközi szinten jegyzett résztvevőit is vendégül láthatja. Annak ellenére, hogy tényleg a lelkesedés hajtja a csapatot és semmilyen futós múlttal nem rendelkeztünk és mai napig ámátőrök vagyunk, a most következő interjúból kiderül, hogy azért lenne még esély ultrafutónak is lenni, sőt! És nem is akármilyennek, hiszen közhely ide vagy oda, de tényleg minden csak az elszántságon és lelkesedésen múlik.

A tavalyi évben, mikor a futniszep.hu portált is indítottuk, a legsikeresebb cikkeink azok voltak, amikben az iramfutóinkat mutattuk be röviden és kicsit a színfalak mögé tekintve. Azóta lejött már pár sikeres anyag, de ezek az írások minden bizonnyal sokakat fognak érdekelni, hiszen akik Szigliget után Tihanyban is diktálják az iramot, sok szempontból is példaként szolgálhatnak. Idén is lesznek néhányan a tavalyi szigligeti iramfutókból, de jönnek újak, sőt, beteszünk egy új iramot, egy olyat, ami úgy láttuk sehol máshol nincs: egy 2:40-est azoknak, akiknek a leginkább szükségük van a biztatásra. Így 1:40, 2:00, 2:20 és 2:40-en lesznek majd etapok.

Ami pedig szintén nagy újdonság az idei Tf-ben, hogy érdemes lesz maradni chillezni a versenyközpontban késő estig, hiszen a Knauf Tihanyi Félmaraton színpadon motivációs előadásokat hallhattok igen komoly nevektől, miközben könnyű, sportos kaják és laza fröccsök mellett folyamatosan váltják egymást a dj-k és a fellépők. Így, ha a Jóisten is úgy akarja – kérlek szépen, hogy akard úgy!:))) – harmadik alkalommal nem ázunk ronggyá és estére biztosan kialakul egy kis bulika, ha már a falu egy hétvégére megtelik Tf-essel (január óta fullon van a félsziget a Tf miatt). És ezen kívül is rengeteg meglepetést tartogatunk idénre – az ember alig bírja ki, hogy ne lője le -, de erről akkor is majd csak később! Szóval fogadjátok szeretettel az idei első iram-interjút az 1:40-es egyik futójával, Csécsei Zoltán, Guinness-rekorder ultrafutóval, aki életében először Tihanyban fut iramot és a versenyt követően egy személyes és tanulságos előadást is tart  a színpadon.

 

Tf team: 25 évesen kezdtél el futni, egészen addig nem vonzott ez a sport?

Csécsei Zoli: Egyáltalán nem, nekem a futás egyet jelentett a büntetéssel. Testnevelés órákon diákként utáltam a futást, főleg a cooper tesztet. Egyébként semmilyen sport nem vonzott. A sport nehéz, fáj, izzadsz, elfáradsz, szóval kellemetlen, komfortzónán kívül eső hülyeség. Csak nézni szerettem és főként a vízi sportokat (úszni sem tudtam).

Tf team: Ezt nem is tudtam, de akkor azóta jól belehúztál! Ezt a nagy mennyiségű edzést hogyan tudod összeegyeztetni a munkával és a magánéleteddel?

Csécsei Zoli: Nem könnyű, de az évek során azért kialakul a rutin. Mostanában 5-5:15 körül kelek, reggel van egy 40 perc és egy óra közötti edzésem ami vagy törzserősítés-nyújtás, vagy bringázás Tárnokról a munkahelyemre (Farkasrét). Az utóbbi kicsit fárasztóbb mert elég szintes a terep. 7-től du. 5-ig dolgozom – építőiparban felújítási munkákban veszek részt. Munka után fél6-6 körül kezdem az edzést és 8-ra végzek általában, ekkor ér haza a feleségem, eltöltünk közösen egy kis időt aztán lepihenünk. Reggelente nem találkozunk, csak csendben kiosonok a szobából. Hétvégén 2 edzésem van egy 50-60km-es hosszú futásom meg egy rövid futás. A hosszút vasárnap hajnalban szoktam letudni, hogy a feleségemmel közös időből ne vegyen el az edzés.

Tf team: Rólad akkor hallhattak nagyon sokan, amikor decemberben megjavítottad a 12 órás pados futás Guinness-rekordját, de azért Te már addigra 6 IronMan-en is túlvoltál. Mire vagy a legbüszkébb?

Csécsei Zoli: A 6 IronMan-enen kívül azért felsorakozik 70 egyéb ultraverseny a terepfutástól a 24 óra bringáig, közte hét 200km feletti futóverseny (4×24 óra, ultrabalaton, 2x desedaUltra) a legbüszkébb a 2015-ös desedaUltrára vagyok, ami pont a nyár legmelegebb napjára esett augusztusban és a 252 km-t egyedül én tudtam lefutni, a célban pedig letérdeltem és megkértem a feleségem kezét! Egyébként 10x futottam már 12 órát és egy sem volt 120 km-nél kevesebb. Nagyon kevés feladott versenyem van, összesen négy, ami az ultrások közt kiemelkedően jó arány.

Tf team: Gyakorlatilag az összes nagy versenyen indulsz vagy indultál már az elmúlt években. A nagyobb vagy a kisebb versenyeket szereted inkább?

Csécsei Zoli: Minden versenyt szeretek, de azért a hosszabb versenyekre koncentrálok, mert a rövidtávhoz nem ideális a testfelépítésem, meg későn is kezdtem el. Eleinte nagyon sok félmaratonra jártam, ismerem ennek a távnak a sajátosságait, nehézségeit.  A lassú hosszú futást viszont jól tűri a szervezetem és jobban érvényesíteni tudom a kitartásomat, monotóniatűrésemet.

Tf team: És az iramfutás? Szeretsz másokat bíztatni?

Csécsei Zoli: Életemben először leszek iramfutó, viszont számtalanszor kísértem ismerőseimet, célba érkezés után sokszor visszafutok segíteni valakinek vagy ultraversenyen, ha célba érek visszamegyek a pálya szélére szurkolni.

Tf team: Mikor felvettük Veled a kapcsolatot, egyből rávágtad, hogy ott leszel velünk Tihanyban, aminek mi nagyon örültünk! Futottál már ott? Mi a véleményed a pályáról?

Csécsei Zoli: Vászolyban és Balatonudvariban sokat dolgoztunk, esténként pedig mindig Tihany felé futkároztam, bejártam a zeg-zugos utcákat is de azért okozhat meglepetést a pálya! Kihívás lesz bőven!

Tf team: Idén lesz egy kis Tihanyi Félmaraton színpadunk a Belső-tó partján, amin az esti buli előtt néhány sikeres futót kérünk fel, hogy tartson egy kis motivációs előadást, vagy csak beszéljen röviden magáról. Természetesen Veled is beszéltünk erről, milyen témában hallhatnak majd a versenyzők?

Csécsei Zoli: Elmesélem, hogyan jutottam el a szilánkosra tört bokától idáig, hogy lettem országos bajnok, világcsúcstartó, hogyan adtam fel majd szedtem össze magam újra és újra, hogy lettem életem első Európa bajnokságán 12., milyen volt a lánykérés 28 óra futás után, beszélek kicsit a terveimről is. Nem tudom mennyire lesz kötetlen vagy kötött az előadás, vagy mi az igény, de frissítésről, versenyterv készítésről és versenyév tervezésről, versenypszichológiáról, sportpszichológiáról tudnék még beszélni valamint akár egy kis edzéselmélet is mehet… Mi legyen ezek közül?

Tf team: Nem lehetne kicsit mindegyik?:D Köszönjük szépen az interjút, várunk szeretettel Tihanyban!

Figyelem: a nevezéseket a nagyszámú jelentkező miatt az eredeti május 6-i határidő helyett rövidesen lezárjuk, megértéseteket köszönjük!